Emp@tyczna Klasa
Ogólnopolski Projekt
dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych
II edycja
Organizatorem Ogólnopolskiego Projektu Emp@tyczna Klasa jest Szkoła Podstawowa nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu.
Autorami projektu są nauczyciele:
· Agnieszka Krzemieniewska – wychowawca, nauczyciel matematyki i informatyki
· Marek Grzywna – wychowawca, nauczyciel informatyki i biologii
Projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Ma na celu kreowanie postawy lojalności, współpracy i pomocy wśród dzieci i młodzieży. Założeniem projektu jest rozwijanie u dzieci i młodzieży umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób oraz reagowania na dany sposób zachowania. Projekt może być realizowany w ramach godzin wychowawczych lub zajęć dodatkowych.
Empatyczna Klasa jest odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w roku szkolnym 2021/2022 tj. wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie oraz wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego. Uwzględnia korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
Uczestnicy w ramach projektu realizować będą comiesięczne zadania, które dostępne są w zakładce Misje na stronie www.empatycznaklasa.edu.pl. W ramach uczestnictwa należy prowadzić dokumentację wykonywanych misji i prowadzonych działań w formie zdjęć, filmów, lub sprawozdania. Relacje należy wysyłać na grupie projektu na facebooku: https://www.facebook.com/empatycznaklasa
Cele projektu:
Głównym celem Projektu jest kreowanie u dzieci i młodzieży postawy lojalności, współpracy i pomocy oraz rozwijanie umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób i reagowania na dany sposób zachowania.
Cele szczegółowe:
- rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi
- zrozumienie pojęć: empatia, nietolerancja, stereotypy
- nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi
- uczenie dostrzegania pozytywnych cech w innych
- integracja zespołu klasowego
- budowanie u dzieci i młodzieży świadomości własnych uczuć
- kształtowanie pozytywnych postaw społecznych oraz niwelowanie negatywnych zachowań dzieci i młodzieży poprzez włączenie jej w działalność wolontariacką
-wyrabianie zdolności do samomotywacji
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych -przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów
- uświadomienie konieczności doskonalenia zdolności empatycznych
- kształtowanie kompetencji kluczowych
Marek Grzywna
◼ Trener
◼ Nauczyciel informatyki i biologii
◼ Dyrektor szkoły
◼ Superbelfer RP
◼ Lider programu Mobilny Informatyk w wydawnictwie Operon
◼ Laureat Listy 100 2020 SPRUC
◼ MIE Expert 2021/2022
◼ Pomysłodawca i współorganizator Ogólnopolskiego Projektu Emp@tyczna Klasa
◼ Trener regionalny i lokalny w projekcie Lekcja:Enter
◼ Grantobiorca w Centrum Mistrzostwa Informatycznego
◼ Coach programu Intel AI4Youth
◼ Laureat plebiscytu „Nauczyciel na Medal” pod patronatem Marszałka Woj. Kujawsko-Pomorskiego
◼ "Przyjaciel SuperKoderów" Fundacji Orange
◼ Autor innowacyjnego programu zajęć przyrodniczych „Science”
◼ Lider programu #SuperKoderzy i Mega Misja
◼ Członek inicjatywy społecznej W.I.E.M zrzeszającej nauczycieli pasjonatów
◼ Koordynator projektu Lekcje w sieci
◼ Autor innowacyjnego programu „ZArdiunowani”
◼ Uczestnik „Projektu z klasą”
◼ Finalista ogólnopolskiego konkursu "Nauczyciej Jutr@" 2021
Agnieszka Krzemieniewska
◼ Nauczycielka matematyki informatyki, wcześniej nauczyciel wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
◼ Absolwentka UAM w Poznaniu
◼ Nauczyciel Szkoły w Chmurze Microsoft
◼ MIE Expert 2021/2022
◼ Pomysłodawca i współorganizator Ogólnopolskiego Projektu Emp@tyczna Klasa.
◼ Autorka innowacyjnych projektów szkolnych związanych z kodowaniem i czytelnictwem
◼ Autorka kanału na Youtube związanego z Origami
◼ Popularyzatorka idei wykorzystania TIK w pracy przedszkola i szkoły
◼ Autorka blogów i stron internetowych związanych z edukacją